Veelgestelde Vragen

Trainen met Miha Bodytec is gebaseerd op het EMS principe, het elektronisch stimuleren van alle belangrijke spiergroepen. Een methode die al tientallen jaren wereldwijd wordt ingezet bij het behalen van trainingsdoelstellingen. Ook de producent van Miha Bodytec heeft jarenlange ervaring op het gebied van EMS training. Deze kennis delen zij graag met u.
Staat uw vraag er niet bij of wilt u aanvullende informatie? Neem dan contact met ons op, wij staan u graag te woord.

Algemeen

Waarom is een Bodytec training zo effectief
Met een Bodytec training wordt sneller resultaat behaald dan bij traditionele trainingsvormen. Zo worden alle grote spiergroepen van het lichaam tegelijkertijd aangespannen. Er worden bijna twee keer zoveel spiervezels geactiveerd als bij een conventionele training. Bovendien activeert Bodytec, in tegenstelling tot de meeste andere EMS apparatuur, de grote spiergroepen bipolair. De agonist en antagonist van de spieren worden tegelijkertijd gestimuleerd. Er wordt dus niet plaatselijk gestimuleerd en de mate van stimulatie kan per spiergroep en over de tijd geleidelijk worden opgevoerd. Daarnaast worden ook de dieper liggende spierweefsels geactiveerd.
Na hoeveel Bodytec trainingen ga je resultaat merken?
De effecten van een training met de Miha Bodytec zijn vrijwel direct te ervaren. Tijdens en na de sessie door het “happy hormoon” effect. Direct na de eerste training zult u het voldane gevoel hebben alsof u meerdere uren in de sportschool doorgebracht hebt. Na enkele sessies zullen al de eerste “meetbare” effecten optreden zoals een verhoogd energielevel, meer spierkracht, huidverbetering en vermindering van gewrichtspijntjes. Het figuur correctieve effect, vermindering vetpercentage, door een verhoogde “suiker” verbranding zal gelijkmatig zichtbaar worden. Uiteraard dient wel de inname van suiker gelijk te blijven of bij voorkeur worden verlaagd.
Word ik moe van Bodytec?
De hartslag stijgt gedurende de training nauwelijks, wanneer de training wordt afgestemd op de belastbaarheid van het lichaam. Maar het kan uiteraard wel. Afhankelijk van het gekozen niveau en intensiteit van de training kan na de training een wat hogere spierspanning of lichte spierpijn gevoeld worden.
Ga ik zweten van een Bodytec training?
Bij een gemiddelde training hoeft het hart- en longsysteem niet veel harder te werken dan in rust. De activiteit vind met name plaats op spierniveau. Hierdoor hoeft er ook geen of nauwelijks warmte afgevoerd te worden door middel van zweten. Door de oefeningen intensiever te maken kan dit effect wel bereikt worden. Onderzoek heeft echter aangetoond dat het niet noodzakelijk is om toch cardio vasculaire vooruitgang te boeken.
Wat kan ik voor en na een Bodytec training het beste eten en drinken?
Voor elke Bodytec sessie moet je lichaam voldoende energie hebben en goed gehydrateerd zijn. De laatste grote maaltijd dient ten minste twee uur van tevoren genuttigd te zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan is een extra energie aanvulling voor de trainingssessie in de vorm van een energie bar of bijvoorbeeld een stuk fruit aan te raden. Zorg te allen tijde dat je voor, tijdens en na de training genoeg drinkt, in de vorm van water of Isotone sportdrank.
Welke kleding wordt geadviseerd voor een Bodytec training?
Tijdens een Bodytectraining wordt speciale Bodytec onderkleding gedragen; deze is speciaal ontwikkeld voor trainen met EMS. Indien gewenst sportschoenen, maar wanneer de vloer voldoende grip geeft, zijn sokken ook mogelijk.
Is de training aan een bepaalde leeftijd verbonden?
Wij adviseren om de algemene standaard leeftijdgrens voor fitnesstraining van 16 jaar aan te houden. Doordat er geen beperkingen zijn aan de oefeningen die uitgevoerd kunnen worden, is bodytec geschikt voor ieder niveau en tot op hoge leeftijd.
Wat heb ik nodig tijdens een proefles Bodytec?
Sportschoenen, handdoek, bidon en veel zin om te sporten!

Medisch

Mag je trainen met miha Bodytec wanneer je medicatie gebruikt?
Medicatie wordt voorgeschreven in het geval van een aandoening. Controleer daarom altijd eerst de contra-indicatielijst. Indien er restricties zijn aangaande inspanning dient de behandelend arts of specialist om toestemming gevraagd te worden.
Bij welke type blessures kan een Bodytec training gebruikt worden en bij welke blessures wordt het afgeraden?
Controleer altijd eerst of de blessure op de contra-indicatielijst staat. Is dit niet het geval dan kan Miha Bodytec van meerwaarde zijn. Overleg altijd eerst met de behandelende arts, specialist of behandelend therapeut.
Mag je een Bodytec training doen als je een spiraal hebt?
Een spiraaltje is geen contra-indicatie voor een bodytec training. Wij adviseren wel om de eerste trainingssessie rustig te starten. Let goed op eventuele reacties van het lichaam (zoals gevoeligheid). Neem bij twijfel contact op met uw trainer of arts.
Hoe kan Bodytec worden ingezet met rugklachten
De resultaten van een bodytec training op chronische lage rugklachten zijn wetenschappelijk onderzocht en zeer positief gebleken. Een juiste begeleiding is echter essentieel evenals een goede diagnose aangezien er vele oorzaken zijn van rugklachten. Bij twijfel raden wij aan de behandelend arts of specialist om advies te vragen.
Hoe veilig is Bodytec voor mensen met hartklachten
EMS training wordt al tientallen jaren veilig ingezet en kent zelfs zijn oorsprong in de revalidatie. Desondanks adviseren wij om in het geval van hartklachten voor de zekerheid de behandelende arts of specialist om advies te vragen. Bij Bodytec Almere is het jammer genoeg niet mogelijk om te trainen met hartklachten.
Hoe snel na de bevalling mag je met Bodytec beginnen?
In het algemeen geeft het lichaam uitstekend aan wanneer het voldoende hersteld is van de bevalling. Heeft u nog restricties aangaande sporten? Overleg voor het exacte moment dan even met de behandelende arts of verloskundige.

Overload

Wat is overload
Overload is het creeren van een verzwaring binnen een trainingsprogramma.
Hoe creëer je een overload binnen een Miha Bodytec trainingsplan?
Dit kan op verschillende manieren en is dus afhankelijk van de kennis van degene die de training uitvoert/afneemt. Een aantal mogelijkheden om overload te creëren zijn: 1) Verhoging van de EMS weerstand 2) Verandering van de arbeids-rustverhouding 3) Verandering van de uitvoeringssnelheid van de oefening 4) Implementatie van nieuwe oefeningen 5) Verandering van de balans in de oefening 6) Toevoeging van andere bewegingsvlakken 7) Combinatie van verschillende trainingsdoelstellingen in een trainingssessie.
Overload door het toevoegen van gewicht
Het verzwaren van de training door het toevoegen van gewicht is een mogelijkheid. Dit kan alleen wanneer dit juist begeleid wordt: 1) De focus op het gewicht moet niet de focus op het lichaam wegnemen 2) Volledig gecontroleerde uitvoering van de beweging 3) De additionele gewrichtsbelasting moet een afgewogen risico zijn.

Contact

  • Telefoon
  • E-mail
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
© 2019 gemaakt door matthijstimmermans.nl
Hosted by xarahosting.nl
Alle Rechten Voorbehouden